2014: rekenen-wiskunde XL
Plenaire lezingen
- Using variation theory as a guiding principle of didactical design with the focus on the object of learning, its critical aspects and how they can be taught – Ulla Runesson (School of Education and Communication, Jönköping University, Sweden)
- “Puzzling through problems” as a habit of mind, met video’s en website– Paul Goldenberg (Education Development Center, USA)
- Programme for the International Assessment of Adult Competencies: Nederlandse resultaten voor rekenvaardigheden van volwassenen, met website – Marieke Buisman (Expertisecentrum Beroepsonderwijs) en Jim Allen (Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt, Universiteit Maastricht)
Parallellezingen
- Doelgericht verrijken: kerndoelen, methodedoelen, verrijkingsdoelen – Greetje van Dijk (Onderwijsadvies)
- Reken erop! Rekenen met kleuters voor een goede rekenstart in groep 3, met link naar proefschrift – Meijke van den Hoeven-Kolkman (Universiteit Utrecht, Noordhoff Uitgevers)
- Digilijn als website voor doorlopende leerlijnen groep 1 tot en met 6 – Kees Buijs (SLO)
- Hoe rekenen SBO-leerlingen? Een onderzoek naar de relatie tussen strategiegebruik en instructie in het kader van PPON Rekenen-Wiskunde SBO – Judith Hollenberg en Jasmijn Oude Oosterik (Cito)
- Rol van taal bij de rekenontwikkeling van jonge kinderen (proefschrift) – Tijs Kleemans, Eliane Segers en Ludo Verhoeven (Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit Nijmegen)
Werkgroepen
- Masterplan Dyscalculie – Hannelore Veltman (KPC-groep) en Gea Spaans (School aan Zet)
- XL-rekenspellen voor jonge slimme kinderen, met werkmateriaal – Anneke Noteboom (SLO)
- Doelgericht verrijkingsonderwijs (groep 5-8) – Conny Bodin en Greetje van Dijk (OnderwijsAdvies)
- Rekenen-wiskunde in samenhang met didactiek of als aparte lijn?, met website – Gerard Boersma (HAN Pabo Groenewoud)
- Het antwoordgedrag van excellente leerlingen op reken-wiskundetoetsen, met opdracht – Floor Scheltens en Anke Weekers (Cito)
- Ik kan zeker rekenen op het vmbo: ervaringen met de nascholing rekenen en didactiek op het vmbo en met de nascholing op de initiële opleiding – Frank van Merwijk (HAN) en Anita Lek (Marant)
- Rekenapps: Selectie, Kwaliteit en Implementatie – Martine den Engelsen-Buis (Credutien)
- Peilen en versterken van de interactie in het reken-wiskundeonderwijs, met toelichting en literatuur – Hilde Amse (Hogeschool Windesheim Flevoland) en Wil Oonk (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
- Excellente rekenaars in de onderbouw van het VMBO GL/TL – Suzanne de Lange (CPS)
- Meer dan het gemiddelde: het domein Verbanden voor pabostudenten – Arjen de Vetten (Ipabo, Vrije Universiteit) en Ronald Keijzer (Ipabo en Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
- Wiskunde voor excellente leerlingen op de basisschool – Mignon Engel (Vierkant voor Wiskunde)
- De leraar leert van de Grote Rekendag – Ronald Keijzer en Fokke Munk (Ipabo)
- Een rekenles met de X-factor! – Suzanne Sjoers en Jenneken van der Mark (APS)
- Een lesmiddel is zo goed als de leerkracht die het hanteert – Marjolein Kool (Instituut Theo Thijssen, Hogeschool Utrecht)
Presentaties
- Begrijpen, verbeelden en berekenen: een onderzoek naar het beter kunnen oplossen van talige rekenopgaven – Anton Boonen en Jelle Jolles (Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool Windesheim)
- Wat wil de leerkracht weten over de reken-wiskundedidactiek? – Jullie Menne (Menne Instituut)
- De overgang van natuurlijke getallen naar rationale getallen: een handboekanalyse en lessenreeks voor toekomstige leerkrachten – Patrick Van Roy en Fien Depaepe (Centrum voor Instructiepsychologie en -technologie, KU Leuven), Ilona Hawrijk (Thomas More Mechelen), Ann Palmaerts (Groep T Leuven) en Nathalie Vermeersch (Vives Brugge)
- Stapsgewijs naar excellent rekenonderwijs – Stefan van Zaalen (obs De Baanbreker, Den Haag) en Annemieke Weterings (Fontys OSO)