Panamaconferentie

2024: Denkend aan rekenen-wiskunde…

2. Openingslezing
2. Supporting All Students to be Creative, Analytical Thinkers in the Mathematics Classroom Through Effective, Research-Based Teaching Practices

3. Parallellezingen
3.1 Wiskundig denken & problemen oplossen: van kleuter tot het oudere kind
3.2 Meertalig leren rekenen in een talig diverse klas
3.3 Nederland in PISA-2022

4. Werkgroepen
4.1 Building Thinking Classrooms
4.2 Masterplan basisvaardigheden: samenwerken aan verbetering
4.3 Aan de slag met basisvaardigheden: Werken aan goed reken- en wiskundeonderwijs met de Teamgids
4.4 Zorgen voor verbinding
4.5 Aan het denken over rekenen-wiskunde binnen de Inholland pabo
4.6 Opvallende resultaten in de Landelijke kennistoets Wiskunde (pabo)
4.7 Actualisatie  kerndoelen rekenen en wiskunde – Betekenis voor de onderwijspraktijk
4.8 Het spel MARSMENSEN van WiskundeWinkel

5. Presentaties
5.1 Actualisatie kerndoelen rekenen en wiskunde – (Af)wegingen en ver(ant)woording
5.2 Wiskundetaal in meertalige context: de kracht van prentenboeken
5.3 Rekenen in het speciaal (basis)onderwijs: beïnvloedbare factoren in het onderwijsleerproces
5.4 Een multiple-case studie naar rekenangst bij pabostudenten + antwoorden
5.5 Primoraat rekenen: leraar-onderzoekers werken samen aan de kwaliteit van hun reken-wiskundeonderwijs
5.6 Oplossingen voor inzichtelijk begrijpen van het metriek stelsel in het primair onderwijs
5.7 Van de hype ‘bewegend leren’ naar ‘effectief dynamisch rekenonderwijs’
5.8 Expertisepunt Rekenen-Wiskunde: werken aan basisvaardigheden

6. Werkgroepen
6.2 Waardengedreven reken-wiskunde onderwijs
6.3 Babylonisch rekenen
6.4 Didactische afstemming in de rekenles
6.5 Contextkrakers: Werken aan gecijferdheid met thematische oefenopgaven
6.7 Het functieprofiel rekencoördinator in jouw praktijk
6.8 Hoe ontwerp je inzichtelijke, maar automatisch nakijkbare vragen?

8. Openingslezing
8. Frisse kijk op basisvaardigheden rekenen

9. Parallellezingen
9.1 Denken in jouw vakdidactiek
9.2 Creatief denken bij rekenen
9.3 Waarom Daan en Sanne nog steeds niet kunnen rekenen 9.4 Data en statistische diagrammen in het po

10. Presentaties
10.1 Op zoek naar onzichtbare wiskunde
10.2 Rekenangst bij (toekomstige) leerkrachten: Een optelsom van factoren?
10.3 Sterke rekenaars, uitdaging en begeleiding
10.4 Inspiratie vanuit het gespecialiseerd onderwijs: functionele kerndoelen rekenen en wiskunde
10.5 Wijzigingen Wiscat en implementatie Landelijke Reken-Wiskundetoets Pabo september 2024
10.6 Van toetscultuur naar leercultuur
10.7 Meertaligheid als een barrière – of een kans om begrip te bevorderen!
10.8 Een verrijkende blik op het rekenonderwijs realiseren door middel van onderzoek

11. Werkgroepen
11.1 Wiskundig probleemoplossen in de onderwijspraktijk, een uitdaging voor de leerkracht
11.2 Wiskundig denken én doen: fysieke activiteiten als basis voor de ontwikkeling van numerieke vaardigheden bij jonge kinderen
11.3 Flexibel en adaptief strategiegebruik – aanbod en opbrengsten
11.4 Rekenen-wiskunde in onderwijs aan nieuwkomers
11.5 Integratie rekenen-wiskunde en muziek + bronnen + links
11.6 Toegepaste wiskunde in architectuur en constructie
11.7 De Rekentrein
11.8 Gecijferdheid in het kwalificatiedossier

12. Afsluitende lezing
12. De kunst van het veralgemenen – op aanvraag via panama@uu.nl