2017: Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs
Programmaboek
Openingslezing
- Twintig jaar TIMSS in Nederland; Martina Meelissen & Annemiek Punter (Universiteit Twente).
Parallellezingen
- Strategiegebruik en prestaties bij vermenigvuldigen en delen in groep 8: hoe kunnen ze worden beïnvloed; Marije Fagginger Auer (Universiteit Leiden, Cito, 10voordeleraar)
- Lesson Study, Teaching to Learn; Henk Logtenberg & Linda Odenthal (CPS Onderwijsontwikkeling en advies)
- Onderwijs rond momentane snelheid in de basisschool; Huub de Beer (Axxerion) & Koeno Gravemeijer (Wiskunde voor Morgen)
- Rekenen en de werkelijkheid; Kees Hoogland (SLO)
- Effectief datagebruik rekenen-wiskunde in het PO; Marieke van Geel (Universiteit Twente) & Trynke Keuning (Universiteit Maastricht)
Werkgroepen
- Onderzoek naar en praktijk van de vertaalcirkel als middel tot professionalisering van pabodocenten en rekenspecialisten; Gerard Boersma (HAN Pabo Nijmegen)
- Juf, met deze puzzel kan ik ook.. Creatief denken met vormgevende en gerichte rekenontwikkelingsmaterialen; Aafke Bouwman & Annemarieke Kool (CPS onderwijsontwikkeling en advies)
– Format Vormgevend en Gericht ontwikkelingsmateriaal
– Schema - De leerkracht is de methode!; Marianne Espeldoorn (Expertis Onderwijsadviseurs)
- Gelijkheid ervaren met de hangmobiel: algebra in groep 7; Mara Otten, Marja van den Heuvel & Michiel Veldhuis (Universiteit Utrecht: Freudenthal Group FSW)
- Sterke rekenaars: vaardig maar toch ‘fout’?; Suzanne Sjoers (CPS Onderwijsontwikkeling en advies)
- Zijn we echt langer? Statistiek voor beginners; Frans van Galen & Dolly van Eerde (Universiteit Utrecht: Freudenthal Instituut)
- Kans in de rekenles; Roos Blankespoor, Marja van den Heuvel & Michiel Veldhuis (Universiteit Utrecht: Freudenthal Group FSW)
- Onderzoeksproject ‘Leerbaarheid rekenen VO’. Rekenprofiel als basis voor analyse / oefenen en verklarende diagnostiek; Wilfred Hofstetter (Rijksuniversiteit Groningen)
- Verrijkingsprojecten groep 3-4-5; Greetje van Dijk (OnderwijsAdvies)
- Metriek stelsel: Get the picture; Pauline van Vliet (Van Vliet Onderwijsadvies) & Uschi van der Velden (Van der Velden Onderwijsadvies)
- Stimuleren van een wiskundige attitude, hoe doe je dat?; Erica de Goeij (Marnix Academie) & Wil Oonk (Universiteit Utrecht: Freudenthal Instituut)
– Artikel Panama Post
– Overzicht wiskundige attitudes - Grafieken en embodiment; Carolien Duijzer, Marja van den Heuvel & Michiel Veldhuis (Universiteit Utrecht: Freudenthal Group FSW)
- Differentiëren als complexe vaardigheid; Marieke van Geel (Universiteit Twente) & Trynke Keuning (Universiteit Maastricht)
- A more beautiful question; Belinda Terlouw (Katholieke Pabo Zwolle)
Presentaties
- Beeldbegeleiding als opleidingsdidactiek voor rekenen-wiskunde; Vincent Klabbers (Hogeschool De Kempel)
– Artikel Tijdschrift voor Lerarenopleiders - Individuele verschillen in rekenen verklaard: De rol van getalbegrip, werkgeheugen en creativiteit; Evelyn Kroesbergen (Universiteit Utrecht)
- De Centrale Eindtoets anno nu en in de toekomst; Margit van Aalst (Het CvTE) & Iris Verbruggen (Cito)