Publicatie ter gelegenheid van de 35e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs
Het Panama-project voor reken-wiskundeonderwijs bestaat 35 jaar! Ter gelegenheid van dit jubileum is een bundel gepubliceerd: |
- 35 jaar Panama-project voor reken-wiskundeonderwijs Marc van Zanten – Panama
Meer weten?
– De toekomst telt
– 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs
– Curriculum van de toekomst
- Zonder verleden geen toekomst Ed de Moor – Panama, NVORWO
- Een didactisch tovervierkant. Open opgaven – vrije producties Adri Treffers – Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Meer weten?
– Weg van het cijferen
- Rekenen in de 21e eeuw Marike Verschoor (Uitgeverij Zwijsen) en Geeke Bruin-Muurling (Educatieve Dienstverlening Bruin-Muurling)
Bijlagen
– Op de toekomst voorbereid
– Reken_wiskundige inzichten en 21st century skills
Meer weten?
– Math class needs a makeover
– Stop teaching calculation, start teaching math
– Educatieve dienstverlening Bruin-Muurling
- Statistiek in het basisonderwijs Frans van Galen en Dolly van Eerde – Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
- Greep op grafieken Carolien Duijzer, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Michiel Veldhuis en Michiel Doorman – Freudenthal Group & Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
- Lieggrafieken helpen grafieken doordenken Ronald Keijzer en Fokke Munk (iPabo) en Barbarella Janus (Brede School Rembrandt Amstelveen)
Meer weten?
– De 12e Grote Rekendag: Kijk mijn klas! Grafieken en verbanden
– De 3e Grote Rekendag: Turven, tellen, tekenen
– CBS: Lessenserie grafieken en tabellen
- Realistisch reken-wiskundeonderwijs in de 21e eeuw Koeno Gravemeijer – Wiskunde voor Morgen
Meer weten?
– Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw
– Wiskunde voor morgen
– Against answer-getting
- Rekenen in de 21e eeuw Marike Verschoor (Uitgeverij Zwijsen) en Geeke Bruin-Muurling (Educatieve Dienstverlening Bruin-Muurling)
Bijlagen
– Op de toekomst voorbereid
– Reken_wiskundige inzichten en 21st century skills
Meer weten?
– Math class needs a makeover
– Stop teaching calculation, start teaching math
– Educatieve dienstverlening Bruin-Muurling
- Vakkenintegratie; daar kun je op rekenen! Vakoverstijgend werken aan creatief, kritisch en probleemoplossend denken Rens Gresnigt, Lou Slangen en Wim Brouwer – de Nieuwste Pabo
Meer weten?
– 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs
– Ons onderwijs2032
- Juf, deze puzzel is een verhaaltje! Denkprocessen versterken met gerichte ontwikkelingsmaterialen Aafke Bouwman en Annemarieke Kool – CPS Onderwijsontwikkeling en advies
- Het stimuleren van een wiskundige attitude Erica de Goeij (Marnix Academie) en Wil Oonk (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
Meer weten?
– Tovervierkanten
– In het spoor van Collatz
– Wiskundige attitudevorming
- Een didactisch tovervierkant. Open opgaven – vrije producties Adri Treffers – Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Meer weten?
– Weg van het cijferen
- Cijfersoep. Creatief oefenen van de basisbewerkingen tot 100 Inge Dingemans
- Probleemoplossen en wiskundig denken in Pluspunt 4 Anneke van Gool – Uitgever Malmberg: Pluspunt
Bijlagen
– Piekerprobleem PP4 leerlingmateriaal
– Piekerprobleem PP4 handleiding
Meer weten?
– Methodesite Pluspunt
- Probleemoplossen, ook in het speciaal basisonderwijs Marjolijn Peltenburg – Marnix Academie
Bijlage
– Werkblad Vlaggetjes
Meer weten?
– Hoeveel verschillende poppetjes?
- Razend enthousiaste en supersterke rekenaars. Projecten voor talentvolle leerlingen in de bovenbouw Tim Micklinghoff – CED-Groep
Meer weten?
– Razend enthousiaste rekenaars (1)
– Razend enthousiaste rekenaars (2)
– Supersterke rekenaars
- Excel in de klas bij probleemoplossen. Computational thinking als gereedschap bij reken-wiskundeproblemen Jos van den Bergh – Avans Hogeschool: Pabo Breda, Uitgever Malmberg: De Wereld in Getallen 5, Van Gorcum: Volgens Bartjens
Bijlagen
– Zoek de formule
– Zoek de formule Handleiding
– Problemen uit het Ei van Columbus
Meer weten?
– Volgens Bartjens
– Curriculum van de toekomst
– Methodesite De Wereld in Getallen
- Kunst = taal en rekenen. Waar kunst- en rekenlessen elkaar ontmoeten Karen de Moor – Museum Boijmans Van Beuningen
Meer weten?
– Boijmans taal- en rekenprogramma
– Meetkunst
– Collectie Boijmans online
– Museum Boijmans Van Beuningen
- Kunst knippen Joyce Hiddink – Hildebrand-van Loonschool Amsterdam
Meer weten?
– Creatief en kritisch denken bevorderen
– OESO-onderzoek naar een meetinstrument voor creatief vermogen en kritisch denken
– Assessing progression in creative and critical thinking skills in education
- Rekenen in de 21e eeuw Marike Verschoor (Uitgeverij Zwijsen) en Geeke Bruin-Muurling (Educatieve Dienstverlening Bruin-Muurling)
Bijlagen
– Op de toekomst voorbereid
– Reken_wiskundige inzichten en 21st century skills
Meer weten?
– Math class needs a makeover
– Stop teaching calculation, start teaching math
– Educatieve dienstverlening Bruin-Muurling
- Statistiek in het basisonderwijs Frans van Galen en Dolly van Eerde – Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
- Het stimuleren van een wiskundige attitude Erica de Goeij (Marnix Academie) en Wil Oonk (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
Meer weten?
– Tovervierkanten
– In het spoor van Collatz
– Wiskundige attitudevorming
- Mijn les in groep 6. Creatief en kritisch denken bij rekenen-wiskunde Maarten Molenkamp – Obs de Tweemaster Nieuwleusen
Meer weten?
– Creatief en kritisch denken bevorderen
– OESO-onderzoek naar een meetinstrument voor creatief vermogen en kritisch denken
– Assessing progression in creative and critical thinking skills in education
- Realistisch reken-wiskundeonderwijs in de 21e eeuw Koeno Gravemeijer – Wiskunde voor Morgen
Meer weten?
– Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw
– Wiskunde voor morgen
– Against answer-getting
- Zelf rekenvragen bedenken – ervaringen van groep 6 Marjolijn Bakir – Alfonsusschool Enschede
- Kunst = taal en rekenen. Waar kunst- en rekenlessen elkaar ontmoeten Karen de Moor – Museum Boijmans Van Beuningen
Meer weten?
– Boijmans taal- en rekenprogramma
– Meetkunst
– Collectie Boijmans online
– Museum Boijmans Van Beuningen
- Kunst knippen Joyce Hiddink – Hildebrand-van Loonschool Amsterdam
Meer weten?
– Creatief en kritisch denken bevorderen
– OESO-onderzoek naar een meetinstrument voor creatief vermogen en kritisch denken
– Assessing progression in creative and critical thinking skills in education
- Vakkenintegratie; daar kun je op rekenen! Vakoverstijgend werken aan creatief, kritisch en probleemoplossend denken Rens Gresnigt, Lou Slangen en Wim Brouwer – de Nieuwste Pabo
Meer weten?
– 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs
– Ons onderwijs2032
- Juf, deze puzzel is een verhaaltje! Denkprocessen versterken met gerichte ontwikkelingsmaterialen Aafke Bouwman en Annemarieke Kool – CPS Onderwijsontwikkeling en advies
- Productief oefenen Julie Menne – Menne Instituut
Meer weten?
– Met Sprongen Vooruit
- Mijn les in groep 6. Creatief en kritisch denken bij rekenen-wiskunde Maarten Molenkamp – Obs de Tweemaster Nieuwleusen
Meer weten?
– Creatief en kritisch denken bevorderen
– OESO-onderzoek naar een meetinstrument voor creatief vermogen en kritisch denken
– Assessing progression in creative and critical thinking skills in education
- Razend enthousiaste en supersterke rekenaars. Projecten voor talentvolle leerlingen in de bovenbouw Tim Micklinghoff – CED-Groep
Meer weten?
– Razend enthousiaste rekenaars (1)
– Razend enthousiaste rekenaars (2)
– Supersterke rekenaars
- Zelf rekenvragen bedenken – ervaringen van groep 6 Marjolijn Bakir – Alfonsusschool Enschede
- Creatief rekenen-wiskunde in de basisschool Evelyn Kroesbergen – Afdeling Educatie en Pedagogiek, Universiteit Utrecht
Meer weten?
– Meetkunst
- Kunst = taal en rekenen. Waar kunst- en rekenlessen elkaar ontmoeten Karen de Moor – Museum Boijmans Van Beuningen
Meer weten?
– Boijmans taal- en rekenprogramma
– Meetkunst
– Collectie Boijmans online
– Museum Boijmans Van Beuningen
- Wisknutselen in de klas: creatief met wiskunde Florine Meijer – Wisknutsels
Bijlage
– Bouwplaat Binnenstebuitenkubus
Meer weten?
– Wisknutsels
– Filmpje binnenstebuitenkubus
- Kunst knippen Joyce Hiddink – Hildebrand-van Loonschool Amsterdam
Meer weten?
– Creatief en kritisch denken bevorderen
– OESO-onderzoek naar een meetinstrument voor creatief vermogen en kritisch denken
– Assessing progression in creative and critical thinking skills in education
- Het stimuleren van een wiskundige attitude Erica de Goeij (Marnix Academie) en Wil Oonk (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
Meer weten?
– Tovervierkanten
– In het spoor van Collatz
– Wiskundige attitudevorming
- Een didactisch tovervierkant. Open opgaven – vrije producties Adri Treffers – Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht
Meer weten?
– Weg van het cijferen
- Productief oefenen Julie Menne – Menne Instituut
Meer weten?
– Met Sprongen Vooruit
- Cijfersoep. Creatief oefenen van de basisbewerkingen tot 100 Inge Dingemans
- Computational thinking. Een manier om je probleemoplossend vermogen te vergroten Gerard Dummer – Hogeschool Utrecht
Meer weten?
– Jam sandwich algorithm
– Sandwich robot
– Sorting algorithms
– Searching algorithms
– How people build software
– Scratch
– Scratch junior
– Scratch: penguin jokes
– Scratch: maze starter
– Scratch: scrolling starter
– Computer science without a computer
– Robot turtles
– Bee-bot
– Solve puzzles using programming logic
– Coding made for you
– Pixar in a box
- Computational thinking. Ideeën voor de reken-wiskundeles Vincent Jonker en Monica Wijers – Freudenthal Instituut en Onderwijsadvies & Training, Universiteit Utrecht
Bijlage
– Werkblad Boomdiagram
Meer weten?
– Curriculum van de toekomst
– De Grote Rekendag 2016: Kijkje achter de code
– Buble sort met 10 getallen
– Live turtle
– Leerlijn programmeren
– Alles over programmeren
– Computer science without a computer
- Programmeren zonder computer met binair tellen Wietse van Bruggen en Remco Pijpers – Kennisnet
Bijlagen
– Lesbrief Binair tellen
– Werkblad Binair tellen
Meer weten?
– Codekinderen
– Computer science without a computer
- Excel in de klas bij probleemoplossen. Computational thinking als gereedschap bij reken-wiskundeproblemen Jos van den Bergh – Avans Hogeschool: Pabo Breda, Uitgever Malmberg: De Wereld in Getallen 5, Van Gorcum: Volgens Bartjens
Bijlagen
– Zoek de formule
– Zoek de formule Handleiding
– Problemen uit het Ei van Columbus
Meer weten?
– Volgens Bartjens
– Curriculum van de toekomst
– Methodesite De Wereld in Getallen
- Realistisch reken-wiskundeonderwijs in de 21e eeuw Koeno Gravemeijer – Wiskunde voor Morgen
Meer weten?
– Reken- en wiskundeonderwijs voor de 21e eeuw
– Wiskunde voor morgen
– Against answer-getting
- Vragen stellen in de reken-wiskundeles Marc van Zanten – Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO, Panama
- Kinderen die vragen… Belinda Terlouw – Katholieke Pabo Zwolle, Kijken naar Kinderen & Leren van Kinderen
Meer weten?
– Kijken naar lerende kinderen
- Groeien in de getallenwereld Dolf Janson – JansonAdvies
Meer weten?
– Handelingsgericht werken: kindgesprek
– Carol Dweck on the power of ‘yet’
- Zelfregulerend vermogen stimuleren in Getal & Ruimte Junior Esther van Vroonhoven en Maaike van den Brink – Noordhoff uitgevers: Getal & Ruimte Junior
Meer weten?
– Methodesite Getal & Ruimte Junior
Publicatie ter gelegenheid van de 35e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs