2015: rekenen-wiskunde in perspectief
Plenaire lezingen
- Corruptio optimi pessima: Practicing skills by using and by investigating mathematical patterns – Erich Wittmann (Technische Universität Dortmund, Fakultät für Mathematik)
- Rekenen in een kunstmuseum– Inèz Veldman (Museum Boijmans Van Beuningen)
Parallellezingen
- Making sense of numbers: Onderzoek naar number sense van kleuterklas tot schoolkind, en relaties met rekenvaardigheid en werkgeheugen – Ilona Friso-van den Bos (Fac. Sociale Wetenschappen & Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
- Understanding numerical size through our body – Florian Krause (Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, Radboud University Nijmegen & Brain Innovation, Maastricht)
- Reken-wiskundeonderwijs dat leerlingen voorbereidt op hun toekomst – Koeno Gravemeijer (TU Eindhoven)
- Verbetering toetspraktijk: onderzoek naar en ontwikkeling van een diagnostische toets aftrekken in groep 5 – Floor Scheltens (Cito) en Jorine Vermeulen (Cito en Universiteit Twente)
- Wat kunnen we leren van Rekentuin? – Marthe Straatemeier (Oefenweb.nl en Universiteit van Amsterdam)
Werkgroepen
- Deep Learning met resultaat – Pieter Gerrits (CPS) en Suzanne de Lange (Hogeschool Inholland)
- Grenzen verleggen – Stefan Haesen (Hogeschool Thomas More Kempen), Liesbeth Lefevre (UC Leuven-Limburg) en Sabine Vranckx (Hogeschool Thomas More Kempen)
- De rol van praktijkonderzoek in de nascholing van docenten rekenen MBO – Vincent Jonker (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht), Fokke Munk (Hogeschool iPabo), Rinske Stelwagen (Cinop) en Monica Wijers (Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht)
- Balans van 25 jaar PPON Rekenen-Wiskunde: opbrengst en toekomst – Floor Scheltens & Jan van Weerden (Cito)
- Gewicht per volume, welk vak is dat? – Frans van Galen (Freudenthal Instituut, Onderwijsadvies & Training, Universiteit Utrecht)
- Rijke rekenvragen in prentenboeken verdiepen (reken)taal – Aafke Bouwman en Annemarieke Kool (CPS)
- Op verhaal komen! Een echte leerkracht heeft een goed verhaal – Belinda Terlouw (Katholieke Pabo Zwolle)
- Passende Perspectieven, een oplossing voor leerlingen die 1F niet dreigen te halen? – Jenneken van der Mark (APS) en Maaike Verschuren (Katholieke Pabo Zwolle)
- Doelen in een ander licht – Irene van Stiphout (op persoonlijke titel) en Geeke Bruin-Muurling (HAN & EDB)
- DenkBeelden: een praktische didactische werkwijze die aansluit bij het leren in de 21e eeuw – Martijn Smoors en Ine van de Sluis (Onderwijs Maak Je Samen). Door de bestandsgrootte is deze presentatie op verzoek beschikbaar.
Presentaties
- Rekenen-informatica – Jan Bergstra, Inge Bethke en Alban Ponse (Instituut voor Informatica, Universiteit van Amsterdam)
- Looking beyond the data: De statistiekvaardigheden van beginnende pabostudenten – Arjen de Vetten (Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool iPabo Amsterdam)
- Teljezoo! Een interactief computerspel om het voorbereidend rekenen te trainen en te toetsen – Evelyn Kroesbergen en Femke Kirschner (faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht)
- Diagnostisch instrument bij ernstige reken-wiskundeproblemen op basis van handelingsniveaus – Marie-José Bunck en Els Terlien (Hogeschool Utrecht)
- Hoe goed moeten basisschoolleerkrachten kunnen rekenen en kunnen ze dat? – Peter Eskens (Pabo Haagse Hogeschool)
- Bewegen in de Rekenles – Evelien Hoogendoorn (Atalante Onderwijs op Maat en Rijksuniversiteit Groningen en PRIMO-Opsterland)
- Vierde peiling studielast rekenen-wiskunde op de pabo – Ronald Keijzer (Hogeschool iPabo en ELWIeR)
Recreatieve wiskunde
- Wisknutsels, met inleiding en bouwplaten – Florine Meijer
- Tekenen in perspectief, met inleiding – Frans van Galen