2022: 40 x Panama: verleden, heden en toekomst
Terugblik Panama-conferentie 2022
Hieronder vindt u het programmaboekje en de verschillende presentaties van beide dagen. Ook is er mooi verslag verschenen in de Volgens Bartjens van januari 2023, die u via deze link kunt nalezen.
Programmaboek
Programmaboek Panama-conferentie 2022
Openingslezing
Parallellezingen
3.2 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen – Nanke Dokter (Fontys)
3.3 Diagnostisch reken-wiskunde assessment in groep 5 – Jorine Vermeulen (Cito / InHolland)
3.4 Op herhaling met de tafels – Hans ter Heege
Presentaties
4.2 De referentiematentoolkit vanuit een Vlaams en een Nederlands perspectief – Stanja Oldengarm , Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling, Greet Peters, Mart Doms en Kim Ibens (SLO / EDB / Karel de Grote Hogeschool)
4.3 Het mooie wiskundige bouwwerk: een springplank voor de leraar – Michèle Dexters, Liesbeth Lefevre, Els Van Emelen (UC Leuven – Limburg)
4.5 Differentiëren: denken en doen – Marieke van Geel en Trynke Keuning (Universiteit Twente, Hogeschool KPZ)
4.6 Informatiebijeenkomst ‘rekenen in het mbo’ – mbo-rekencollectief
Werkgroepen
5.2 Creatief denken bij rekenen – Isabelle de Vink (Radboud Universiteit)
5.3 De kracht van een authentieke (reken)context – Geeke Bruin-Muurling (EDB) en Tom van Vooren (Studyflow)
5.4 Wiskundeplezier – Erik van Haren
5.5 Duurzaamheid in de rekenles: win-win! – Loek Spitz (pabo HvA)
Vrijdaglezing
Parallellezingen
9.3 Een intromix van steekproeven – Marianne van Dijke (Universiteit Utrecht)
Presentaties
10.4 Een veranderde wereld vraagt andere reken-wiskundige vaardigheden – Koeno Gravemeijer (Wiskunde voor Morgen)
10.5 De brede ontwikkelgroep: de ontwikkeling van rekenprojecten voor het nieuwe rekencurriculum – Alderic Weijs (ROC van Amsterdam en Flevoland) en Geeke Bruin-Muurling (Studyflow en EDB)
Werkgroepen
11.1 Kennisbasis rekenen mbo – Kees Hoogland (Hogeschool Utrecht) en Fokke Munk (Priem17)
11.3 Niet de antwoorden maar het leerproces – Dolf Janson (JansonAdvies)
11.4 Van referentiematen tot omzettingen – Greet Peters, Kim Ibens en Mart Doms (Karel de Grote Hogeschool, Antwerpen)
11.5 Algoritmische geletterdheid: Hoe maken we de effecten van algoritmes bespreekbaar in het rekenonderwijs – Maarten Dolk