2025: AI, tijd, rekenen-wiskunde
2. Openingslezing
2. From building a thinking classroom to teaching in a thinking classroom
3. Parallellezingen
3.1 Experiencing a Thinking Classroom Lesson
3.2 Generatieve AI in het rekenonderwijs: handig of hinder?
3.3 Alle tijd – over klokken en een veranderende samenleving
3.4 Een natuurkundig perspectief op tijd
4. Werkgroepen
4.1 Vakdidactisch redeneren
4.2 Veelbelovende rekenaars herkennen
4.3 De nieuwe kerndoelen? Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!
4.4 Met Vakinhoud Verbindt: met de tijd mee
4.5 Van Tijdrekken tot Race tegen de klok
4.6 Wat zie je in de video? Kijken naar video’s van rijke rekenlessen met nieuwsgierigheid
4.7 Nieuwe kerndoelen rekenen en wiskunde – Van papier naar praktijk
4.8 Socialiserende functie van het reken- wiskundeonderwijs
4.9 Inleiding Zonnewijzerkunde
5. Plenair
5. Wiskundig talent stimuleren van op jonge leeftijd: Inzichten uit Wis&Co
6. Werkgroepen
6.1 Aandacht voor wiskundige attitude en rekenangst op lerarenopleidingen basisonderwijs
6.2 Wiskundig denken bij kleuters
6.3 Bevorderen van conceptueel begrip van rekenen en wiskunde op de pabo
6.4 Talige rekenopgaven in groep 4: de rol van zinsbetekenis
6.5 Leren rekenen volgens een AI-methode
6.6 Hulpmiddelen en aanpassingen voor leerlingen met reken- wiskunde problemen
6.7 Wiskunde door onderzoekend leren, the perfect mat(c)h?
6.8 Van data naar inzicht: lessen uit 16 jaar adaptief rekenen
6.9 De geschiedenis van tijd (eeuwigdurende kalenders: drie schijven, nomogram, vier schijven)
8. Plenair
8. TIMSS-2023: Ons rekenniveau in internationaal perspectief
9. Parallellezingen
9.1 Gecijferdheid van volwassenen: hoe staat Nederland ervoor?
9.2 Diversiteit in de reken-wiskundeles
9.3 Van kleuter tot adolescent: Leidraden rekenen-wiskunde voor po en mbo
9.4 Denk mee met de herijking van de kennisbasis rekenen en wiskunde
9.5 Tijd en Relativiteit
10. Presentaties
10.1 Leidraad betekenisvol en doelgericht reken- wiskundeonderwijs in groep 3-8
10.2 Een goede basis in hogere orde vaardigheden: kritisch wiskundig denken in groep 1-2
10.3 Leidraad Voorbereidend reken- wiskundeonderwijs in groep 1 – 2
10.4 Het bewustzijn van pabostudenten van hun eigen leer- en ontwikkelingslijnen bij rekenen-wiskunde
10.5 Wat een zwemdiploma ons kan leren over ons onderwijssysteem
10.6 Breukentaal en de rekenLESwijzer: rekenonderwijs verbeteren in een innovatieteam
10.7 Hoe kom je tot een gedragen rekenvisie?
10.8 (Be)teken de tijd
11. Werkgroepen
11.1 Leren wiskundig probleemoplossen – Aanzet tot een opbouw
11.2 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars
11.3 Rijke rekenvragen, altijd en overal
11.4 Diep in de problemen en hoog in de bomen
11.5 Translanguaging in rekenen-wiskunde
11.6 Kritisch kijken naar grafieken met De Grafiekpolitie
11.7 Werken aan rekenen en gecijferdheid in het mbo. Een NRO leidraad met zes aanbevelingen
11.9 (Be)teken de tijd
12. Afsluitende lezing
12. Rekenen-wiskunde in een knotsgekke tijd