2019: Rekenen-wiskunde DOEN
Programmaboek
Een verslag van deze editie van de Panama-conferentie kunt u hier vinden.
Presentaties
- Lessen uit de eerste digitale adaptieve Centrale Eindtoets; Iris Verbruggen (Stichting Cito), Stefan Jansen (Stichting Cito), Margit van Aalst (College voor toetsen en examens)
- Is er verschil tussen…; Bernadette Kruijver (Stichting Cito), Ernie Schouten (Stichting Cito)
- Samenwerken aan schooltaal tijdens de reken-wiskundeles. Een interventie op de pabo; Michel van Ingen, Nanke Dokter (Fontys Hogeschool)
Parallellezingen
- Wiskunde in beeld; Annette Markusse & Jan Willem van Slijpe (Hogeschool iPabo), Fokke Munk (Priem17)
- Datagebruik voor instructieverbetering; Gert Gelderblom (Expertis)
- Formatief evalueren in de rekenles; Anneke Noteboom (SLO)
- Effect van deductief-inductief gecijferdheid onderwijs aan pabostudenten op interactie en studentprestatie; Mark van Houwelingen (Pabo Hogeschool Rotterdam)
- Bouwstenen van numerieke vaardigheden. Associatie tussen hoeveelheid en ruimte; Jaccoline van’t Noordende (Universiteit Utrecht/Universiteit van Amsterdam)
Werkgroepen
- Gevangen in ons rekenonderwijs; Belinda Terlouw (Katholieke pabo Zwolle)
- Hoe leer je een goede rekentekening maken. En waarom is dat belangrijk; Ceciel Borghouts (Borghouts Rekenadvies)
- Hoe is het gekomen dat iedereen kan leren rekenen; Presentatie; Gerard Boersma (HAN Faculteit educatie)
- Werkcollege; Hoe is het gekomen dat iedereen kan leren rekenen; werkmateriaal; Gerard Boersma (HAN Faculteit educatie)
- Rekenen DLM op de Pabo;Maaike Kenter (Windesheim Flevoland)
- Rekenen doen. Maar wanneer doe ik wat.; Onno van Rijswijk (Uitgeverij Deviant)
- Motiveren van sterke rekenaars; Suzanne Sjoers (SLO)
- Het (voorkomen van) struikelen over de landelijke kennistoets Rekenen-wiskunde; Marije Fagginger Auer (10voordeleraar), Stella van der Wal-Maris (Marnix Academie)
Slotlezing
- Meer creativiteit in de (reken-wiskunde)les!; Evelyn Kroesbergen (Radboud Universiteit)