Panamaconferentie

Programma 2025

De 43e Panamaconferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 22 en vrijdag 23 mei 2025. In deze update lees je meer over het thema, het aanmelden en hoe je uiterlijk 3 januari een bijdrage kunt indienen voor de conferentie. De plenaire sprekers Peter Liljedahl (Simon Fraser University in Vancouver, Canada), Wim Van Dooren (Universiteit van Leuven) en Ronald Keijzer (lector rekenen-wiskunde) hebben de vorige nieuwsbrief al gesierd. In deze nieuwsbrief presenteren we een aantal nieuwe sprekers en thema’s.

Al, tijd, rekenen-wiskunde

We kunnen ons geen dagelijks leven voorstellen zonder tijd. De tijd geeft ons houvast en is bepalend voor hoe het leven op aarde is ingericht. Op dit moment kan niemand zeggen dat ooit de tijd zal aanbreken waarin de wetenschap geen behoefte meer heeft aan de tijd (Tonelli, 2022). Tot die tijd, is tijd dan ook een veelgebruikt thema in prentenboeken, kinderboeken en sprookjes. Denk maar eens aan de vraag van Alice aan het witte konijn: ‘Hoe lang is voor altijd?’. Wit konijn: ‘Soms maar een seconde.’ Of denk aan Nippertje (2008) van Rian Visser, die nog nooit precies op tijd is geweest tot ook hij een keer op nippertje is en meneer Vogel redt. Of denk aan Bob in het boek van Suzan Boshouwers (2015). Hij wil graag een tijdmachine, want ‘de tijd is net een slak, het schiet nooit eens op.’ En dat kennen we allemaal, zeker als we ergens op wachten. Tijdens de conferentie staat de tijd van het dagelijks leven misschien dan even stil, de tijd samen met je vakcollega’s zal waarschijnlijk snel gaan, dus laten we die tijd samen optimaal vakinhoudelijk benutten met een goed programma.

Conferentieprogramma

Om de actualiteit, nieuwe ontwikkelingen en het thema goed uit te diepen, kunnen we naast de plenaire sprekers, een aantal parallellezingen bekend maken. Geeke Bruin-Muurling over de onderliggende concepten van tijd in relatie tot functionele gecijferdheid. Michiel Doorman over betekenisvol en inclusief reken-wiskunde onderwijs. Barend Last over het gemak of hinder van generatieve AI in het rekenonderwijs. Ook gaan we terugblikken op de resultaten van PIAAC en TIMSS en vooruit kijken naar de NRO leidraden met aanbevelingen voor goed reken-wiskunde onderwijs in het primair onderwijs (jonge kind en gr. 3 t/m 8) en het mbo.

Gezien het belang van tijd in ons dagelijks leven, is er ook een aantal uitstapjes naar de natuurkunde, biologie, geschiedenis, techniek en de kunst geprogrammeerd om nog meer over het thema ‘tijd’ te leren.

Informatie over de programmering van de Panamaconferentie van 2025 volgt begin april.