Plenaire lezingen
Plenaire lezing: Nederland in TIMSS-2019 | ||
Door: Martina Meelissen en Lin Weijn, Vakgroep Onderzoeksmethodologie Meetmethoden en Data-Analyse (OMD), Universiteit Twente
In het voorjaar van 2019 hebben 3355 Nederlandse leerlingen in groep 6 afkomstig van 112 basisscholen meegedaan aan TIMSS-2019. TIMSS staat voor Trends in International Mathematics and Science Study en meet elke vier jaar wereldwijd de ontwikkelingen in kennis en vaardigheden in de exacte vakken en de attituden van leerlingen, leraren en schoolleiders. Deze lezing gaat over de rekenprestaties van leerlingen in groep 6 en over het welbevinden op school van deze leerlingen en hun leer krachten. De Nederlandse uitkomsten worden vergeleken met die in de omringende landen en met eerdere TIMSS-metingen. Hoe heeft het rekenniveau zich in de afgelopen 24 jaar ontwikkeld? Hoe ervaren leerlingen en leerkrachten hun school en het (reken)onderwijs in hun klas? Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes in rekenprestaties en -attituden? Welke belemmeringen ervaren leerkrachten in hun onderwijs en wijkt Nederland |