Panamaconferentie

Werkgroepen en presentaties

 


Contexten en modellen in het reken-wiskundeonderwijs: wat bedoelen we daarmee en hoe kunnen ze van betekenis zijn
Binnen het reken-wiskundeonderwijs spreken we regelmatig over contexten en modellen, maar bedoelen we daar wel hetzelfde mee? Veel rekencoördinatoren zijn zoekende naar welke context op welk moment het reken-wiskundig denken kan ondersteunen of stimuleren. In deze workshop maken we een uitstapje naar de geschiedenis van de wiskunde, werken we vanuit het bewustzijn dat wiskunde overal is en brengen we nuance aan in de definiëring van de begrippen.


Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de pabo: 2009-2021
In de jaren dat dit onderzoek liep veranderde de gemiddelde studielast en contacttijd. Binnen het onderzoek is op verschillende manieren gepoogd om te achterhalen wat bepalend is voor de verschillen tussen de opleidingen als het gaat om contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde. In de presentatie tijdens de conferentie wordt getoond hoe de studielast en de contacttijd voor rekenen-wiskunde zich ontwikkeld hebben.