Panamaconferentie

Parallellezingen

Wiskundig en analytisch denken van professionals

Op 1 september 2020 is het nieuwe lectoraat Wiskundig en analytisch denken van professionals gestart aan de Hogeschool Utrecht. Missie van het lectoraat is onderzoek te doen naar wat beroepsbeoefenaren en burgers in het hedendaagse leven nu echt doen en nodig hebben aan rekenen-wiskunde-statistiek-gecijferdheid.  Dergelijk onderzoek toont direct een zeer grote discrepantie aan met wat er in het funderend onderwijs (po en vo) in het programma staat bij rekenen-wiskunde. Grote of groeiende discrepantie zal leiden tot daling van de resultaten in internationaal vergelijkend onderzoek en tot motivatieproblemen in de klas, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten. Daarom een pleidooi voor het herdefiniëren van basisvaardigheden in reken-wiskunde.

Algebraïsch redeneren in het basisonderwijs

Algebraïsch redeneren kunnen leerlingen toch pas als ze op het voortgezet onderwijs zitten? Welnee, al veel eerder! In deze parallellezing presenteer ik de bevindingen van mijn promotieonderzoek naar algebraïsch redeneren op de basisschool. Voor dit onderzoek hebben we onder andere een lessenserie ontwikkeld over vergelijkingen, deze lessenserie onderwezen in verschillende groepen 7, en het effect ervan op het redeneren van de leerlingen onderzocht.

Automatische feedback in universitair statistiekonderwijs

Statistiekvakken op de universiteit zijn voor veel studenten een struikelblok. In mijn onderzoek bekeken we hoe geautomatiseerde feedback op online statistiekopgaven studenten kan helpen statistiek beter te begrijpen. Hiervoor is data verzameld van ongeveer 1500 studenten Sociale Wetenschappen. In deze lezing laat ik zien welke feedback we hebben ontworpen, hoe studenten de feedback hebben gebruikt en welke effecten we hiervan hebben gezien op de statistiekprestaties van de studenten.

Van beweging naar begrip: Redeneren over grafieken in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool

In deze lezing zal ik ingaan op hoe fysieke ervaringen kunnen bijdragen aan het redeneren over grafieken van beweging. Hierbij zal ik enkele inzichten presenteren uit mijn promotieonderzoek, waarbij ik dieper inga op theorieën van embodied cognitie en op de door ons ontwikkelde interventiestudie waarin we gebruik hebben gemaakt van een embodied leeromgeving, bestaande uit een zesdelige lessenserie. Deze zesdelige lessenserie was gericht op het stimuleren van het redeneren van leerlingen over grafieken, meer specifiek, het weergeven van beweging met afstand als functie van tijd.